معدن تراورتن و مرمریت آتش‌کوه

با اخذ اولین پروانه بهره‌برداری در سال 1333، استخراج سنگ تراورتن از این معدن آغاز شد. معدن آتشکوه با مساحت 224 هکتار یکی از با کیفیت‌ترین معادن سنگ تراورتن حال حاضر کشور است و با ظرفیت اسمی80 هزار تن تراورتن و 2 هزار تن مرمریت در سال، بخش مهمی از تولید سنگ با کیفیت تراورتن کشور را به خود اختصاص داده است. این معدن در فاصله 20 کیلومتری شرق شهر محلات واقع شده‌است.
سنگ تراورتن آتش‌کوه یکی از با کیفیت­ترین سنگ­های تراورتن ایران و جهان است و شهرت جهانی دارد. سنگ­های این معدن شامل تراورتن استخوانی و تراورتن پفکی با رنگ سفید، کرم روشن، کرم و کرم خط مشکی است.
سنگ تراورتن آتشکوه بدلیل کیفیت بالا، بیشتر در نمای اصلی، نماهای رومی و نماهای مدرن استفاده می­شود. همچنین برای دیواره‌های داخلی ساختمان (نمای داخلی)، کارهای دکوراتیو و دیوارهای ویلاسازی‌ها به‌کار می­رود.
سنگ مرمریت مشکی آتشکوه یک از زیباترین سنگ‌های تزئینی است که با ویژگی‌های ظاهری و فیزیکی منحصر به فرد خود کاربرد فراوانی در ساختمان دارد. این سنگ از دسته سنگ‌های آهکی دگرگون شده‌است و به دلیل خلل و فرج کمتری که نسبت به سنگ‌های تراورتن دارد، مقاومت نسبی و وزن بیشتری نیز دارد. از سوی دیگر نسبت به سنگ‌های گرانیتی مقاومت و وزن کمتری دارد. زیبایی، تنوع رنگ و طرح سنگ مرمریت از جمله مهمترین ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.